Tryggt & Enkelt

Vill ni känna er trygga när ni lämnar företagets lokaler? Säkerställa att de aldrig står utan skydd?

Säkerhetslösningen för företag

Att komma igång och höja säkerheten på ert företag behöver inte innebära att kostnaderna skenar iväg. Tvärtom, på Monitor erbjuder vi företaget den optimala helhetslösningen samlad på ett avtal, med en känd månadskostnad – enligt konceptet Security as a Service (Saas). Med vår tjänst Tryggt & Enkelt kan ni känna er lugna med en lösning som garanterat fungerar: vi sköter allt ifrån installation till utryckning och ser till att inga otillåtna händelser sker utan åtgärd.

Vår säkerhetslösning omfattar av samtliga försäkringsbolag certifierad och godkänd utrustning samt professionell och auktoriserad installation. Monitor Larm är certifierade i alla led av processen, vilket även inbegriper ovanstående tjänster.


I vår tjänst Tryggt & Enkelt ingår följande:

Centralapparaten är knutpunkten i ett larmsystem och all kommunikation som sker mellan larmets komponenter går igenom centralapparaten. Centralapparaten fungerar som systemets hjärna och behandlar det systemets sinnen, dvs. detektorerna, upptäcker och vidtar därefter lämpliga åtgärder när något händer.

Det är genom manöverpanelen du till exempel kopplar till och från ditt larm. Det är även den enda fysiska kontakt du har med larmet, följaktligen har vi på Monitor Larm valt en exklusiv, stilren panel med touchknappar och stor tydlig display. Detta skapar förutsättningar för enkelt handhavande i din vardag.

En siren avger en ljudsignal för att signalera om ett inbrott. Detta talar om för en inkräktare att ”du är upptäckt” och stressar förövaren.

Rörelsedetektorn upptäckter ifall någon rör sig i lokalerna och vid otillåten händelse kommuniceras detta till centralapparaten. I vår tjänst ingår en rörelsedetektor. Är ni osäkra på antalet rörelsedetektorer som behövs för just er lokal? Kontakta oss gärna för en kostnadsfri säkerhetsgenomgång då vi ser över era aktuella behov och skräddarsyr lösningen därefter.

Magnetkontakten, som även kallas dörr- eller fönsterkontakt, monteras på den dörr/de dörrar som ska övervakas. Magnetkontakten möjliggör en tidig upptäckt ifall någon försöker ta sig in i er lokal. I vårt larmabonnemang ingår en magnetkontakt. Är er lokal omfattande i storlek? Kontakta oss gärna för en kostnadsfri säkerhetsgenomgång då vi ser över era aktuella behov och skräddarsyr lösningen därefter.

I vårt larmabonnemang ingår installation, vilket innebär att vår certifierade och kunniga personal ser till att larmet både installeras och administreras på ett korrekt sätt. Dessutom ser vi till att alla krav uppfylls enligt regelverk av Stöldskyddsföreningen.

Larmcentralen är knutpunkten genom vilken alla inkommande larm, ärenden och information hanteras för att skapa ökad säkerhet och trygghet hos våra kunder. Vid incidenter underrättar vi kunden och agerar direkt på det som händer för att minimera skador och kostnader. Monitor larmcentral innebär att larmet är uppkopplat mot en larmcentral som är bemannad dygnet runt och tar emot ert larm vid behov. Larmcentralen har backup, reservkraft och fysiskt skydd enligt gällande SSF-regelverk.

Övervakad överföring innebär att signalen till larmcentralen är övervakad. Till skillnad från analoga larm där fel, avbrott eller skadegörelse på larmets uppkoppling kan resultera i att ditt företag står oskyddat i flera månader utan att någon upptäcker det, skickas det med ett digitalt larm signaler till larmcentralen med regelbunden basis för att bekräfta uppkopplingen. Övervakad överföring möter kraven för larmklass 1 och uppåt.

Vid larm dirigeras närmaste utryckningsbil till platsen. På plats kontrollerar väktaren vad som utlöst larmet och genomsöker lokalerna. Väktaren står alltid i ständig kontakt med larmcentralen, som snabbt kan dirigera polis eller räddningstjänst till platsen vid behov. Eventuella skador åtgärdas i den mån det går direkt av utryckningsväktaren. I vår tjänst ingår resan till och från objektet samt även 30 minuter på plats.

Med vår livstidsmaterialgaranti säkerställer vi att utrustningen i er säkerhetslösning fungerar och hålls uppdaterad.

Vår tjänst kan enkelt administreras på distans genom smartphone eller surfplatta tack vare egen app. Via appen kan du enkelt både nå och styra ert larm, låsa och öppna dörrar samt få information om larmstatus direkt via pushnotis.

För att väktare ska kunna göra en så bra undersökning som möjligt vid larm, inkluderar vår tjänst även nyckelförvaring. Detta möjliggör att vakten kan utföra både en inre och yttre kontroll hos er och till exempel direkt vidta åtgärder ifall en dörr eller fönster skadats.

På Monitor Larm arbetar vi med flera olika vaktbolag för att alltid kunna erbjuda dig som kund bästa möjliga service – dygnet runt, varje dag. Utryckningsberedskapen innebär i praktiska termer att våra vakter alltid är beredda om ert larm går.



Många tjänster – ett avtal

Traditionellt sett så installeras, administreras och hanteras säkerhetslösningar var för sig. Som minst brukar det för kunden resultera i fyra separata avtal. Ett för larminstallatören som installerar och sköter larmet efter köp, ett för larmcentralen som tar emot och reagerar på larm dygnet runt, ett annat för vaktbolaget som vid oförutsedda händelser ser till att ta sig till den plats där larmet går och ett fjärde för telekommunikationen som omger larmet och säkerställer så att signalen från larm till larmcentral fungerar.

Trots att det här arbetssättet är norm i vår bransch har Monitor valt att samla alla säkerhetslösningar under ett och samma avtal. Det betyder att ni för en fast kostnad får all hjälp ni behöver, av en och samma leverantör. Det är vi som installerar larmet, hanterar uppkopplingen, skickar väktare samt kontaktar larmcentralen. Vi har inga dolda kostnader och räknar inte antalet samtal eller utryckningar. Tryggt, enkelt och kostnadseffektivt för er.

Nöjda kunder

”Vi på Panache värdesätter att Monitor även ser till att vi är anslutna till larmcentral och att en väktare kommer när larmet går. Det känns tryggt att få en helhetslösning från en och samma leverantör.”

– Pontus Magnusson, Vice VD, Panache

”Chalmers tekniska högskola består av en stor mängd olika byggnader som alla behöver skyddas. Monitor har sedan många år varit oss behjälpliga i detta arbete och deras tekniker är fantastiskt bra på att ge oss de lösningar vi behöver och dessutom ser de till att allt fungerar som det ska. ”

– Ulf Redsäter, Fastighetsansvarig, Chalmers Tekniska Högskola

”För oss på Synneby är kontakten med våra kunder i fokus. Vi behöver en totallösning av säkerhetssystem så att våra revisorer och konsulter inte behöver lägga ner tid på att lära sig hur larmet fungerar. Monitor levererade ett system exakt enligt vår kravspecifikation.”

– Daniel Ljungberg, Godkänd revisor, kontorsansvarig, Synneby Revisionsbyrå

”Vi på Jeppesen har stora lokaler och många konsulter i lokalerna, vilket ställer stora krav på att säkerhetssystemet är enkelt att hantera. Vi har valt Monitor för att de levererar en helhetslösning omfattande inbrottslarm, brandlarm, passersystem, kameraövervakning och larmmottagning som uppfyller våra krav.”

– Dan Carlström, Säkerhetsansvarig, Jeppesen

Vår certifiering – din trygghet

Monitor Larm är en certifierad anläggarfirma för inbrottslarm enligt SSF 130. Det gör oss godkända av landets alla försäkringsbolag och kunniga i alla led av processen från installation till kontakt med larmcentralen. Något som mindre än 10% av larmföretagen i Sverige är. Vi har varit verksamma sedan 1994 och har kunder som har varit med oss från start.

Vår expert

Andreas Sköld, Teknisk försäljning

031 63 65 06

Fyll i dina uppgifter för att bli kontaktad.





Finansiering

Med vår smidiga finansieringslösning slipper ert företag att binda upp sitt kapital. Det gör det enkelt att följa teknikutvecklingen samt ger er möjlighet att använda pengarna till andra investeringar!

Läs mer