1. Omfattning
1.1 De Allmänna villkoren är tillämpliga för samtliga mellanhavanden mellan Monitor Larm & Bevakning AB med organisationsnummer 556608-1229 eller Låset i Centrum HJK AB med organisationsnummer 556208-2429 nedan benämnt ”Leverantören” och Kunden i den mån inget annat avtalats mellan parterna genom skriftligen upprättat avtal (serviceavtal, larmcentralsavtal, uppdragsavtal, underhållsavtal eller liknande), fortsättningsvis benämnt ”Uppdragsavtal”. I tillägg till de Allmänna bestämmelserna gäller för Leverantörens uppdrag till kunden tillämpliga delar av Leverantörens Särskilda villkor. Med ”Kund”, ”Kunden” avses angiven kund enligt gällande Uppdragsavtal. Leverantören respektive Kunden benämns nedan även för ”Part” och gemensamt för ”Parterna”.
2. Uppdragets omfattning
2.1 Uppdraget omfattar endast uppdrag som skriftligen har avtalats mellan Parterna, samt ändringar av uppdraget som godkänts skriftligen av Leverantören i enlighet med punkt 10 nedan (fortsättningsvis ”Uppdraget”). Kommunikation och eventuella överenskommelser som gjorts mellan Parterna innan Uppdragsavtalet ingicks omfattas inte av Uppdraget om det inte uttryckligen och skriftligen har inkluderats i Parternas avtal avseende Uppdraget eller därtill hörande dokumentation.
2.2 Leverantören har full rätt att tillfälligt upphöra med utförandet av Uppdraget om: i. säkerheten för personalen inte bedöms vara betryggande; ii. Kunden är i dröjsmål med betalningen; eller iii. om Kunden inte fullgjort sina skyldigheter enligt punkten 3 nedan. Besked om att Uppdraget stoppats, samt anledningen därtill, skall meddelas Kunden snarast möjligt. Leverantören är befriad från sina skyldigheter enligt Uppdragsavtalet så länge Leverantören på sannolika skäl kan anta att någon brist enligt ovan kvarstår.
2.3 Om Leverantören upphör med att utföra Uppdraget med stöd av punkt 3 kvarstår Kundens skyldighet att erlägga betalning i enlighet med Uppdragsavtalet.
3. Kundens åtaganden och skyldigheter
3.1 Kunden är ensamt ansvarig för samordning av arbetsmiljön enligt 3 kapitlet Arbetsmiljölagen (SFS 1977:1160) och är skyldig att tillse att samtliga vid var tid gällande lagar, förordningar och föreskrifter efterföljs. Kund är ansvarig för att myndigheters krav efterlevs samt kostnader förenade med dessa krav.
3.2 Kunden är ensamt ansvarig för att all kameraövervakning som kan bli en följd av Uppdraget sker i enlighet med bestämmelserna i Kamerabevakningslagen (SFS 2018:1200).
3.3 Kunden är ensamt ansvarig för att larmanläggning som omfattas av Uppdraget i tillämpliga delar uppfyller lag 1983:1097 med vissa bestämmelser om larmanläggningar m.m. (i synnerhet § 6-8 i nämnda lag).
4. Hantering av personuppgifter m.m.
4.1 Syfte
Leverantören värnar om din integritet. Du ska kunna känna dig trygg när du anförtror oss dina personuppgifter. Vi utgår från gällande dataskyddslagstiftning och förtydligar hur vi jobbar för att ta tillvara dina rättigheter och din integritet. Syftet är att du ska få veta hur vi behandlar dina personuppgifter, vad vi använder dem till, vilka som får ta del av dem och under vilka förutsättningar samt hur du kan ta tillvara dina rättigheter.
Bakgrund
Vi behandlar dina personuppgifter främst för att fullfölja våra förpliktelser mot dig vad det gäller såväl installationer som efterföljande tjänster för att du skall uppnå full funktion i din lösning. Vår utgångspunkt är att inte behandla fler personuppgifter än vad som behövs för ändamål, och vi strävar alltid efter att använda de minst integritetskänsliga uppgifterna.
Vi behöver också dina personuppgifter för att ge dig bra service exempelvis vad gäller marknadsföring, uppföljning och information. Vi kan också behöva dina personuppgifter för att uppfylla lagar samt utföra kund- och marknadsanalyser. Du har rätt att motsätta dig att vi använder personuppgifter för direktmarknadsföring.
Riktlinjer
Vilka personuppgifter behandlar vi?
Vi behandlar endast personuppgifter när vi har laglig grund. Vi behandlar inte personuppgifter i annat fall än när de behövs för att fullgöra förpliktelser enligt avtal och lag. Här följer exempel på personuppgifterna vi behandlar:
Namn
Adress
E-postadress
Telefonnummer
Faxnummer
Ålder
Titel
Fotografier
Uppgifter som du registrerade självmant och frivilligt uppger
Innehåll som du själv publicerar, s.k. användargenererat innehåll, tex via sociala medier.
Hur får vi tillgång till dina personuppgifter?
När vi gör affärer med varandra byter vi personuppgifter med varandra. Detta är nödvändigt för att vi skall kunna leverera till dig. Vi inhämtar ditt samtycke, ett sätt att lämna samtycke är när Du ingår avtal med oss angående köp av produkter och/eller tjänster lämnar du ditt samtycke till att vi hanterar dina kunduppgifter/personuppgifter.
Du har när som helst rätt att återkalla ditt samtycke. Vi kommer då inte längre att behandla dina personuppgifter eller inhämta nya, under förutsättning att det inte behövs för att fullgöra våra skyldigheter enligt avtal eller lag. Tänk på att återkallelse av samtycke kan innebära att vi inte kan fullgöra de skyldigheter vi har i förhållande till dig. Vi får också tillgång till dina personuppgifter på följande sätt:
Uppgifter som du tillhandahåller oss direkt
Uppgifter som registreras när du besöker vår hemsida
Uppgifter som vi får från offentliga register
Uppgifter som vi får när du anlitar en av våra medarbetare
Uppgifter som vi får när du anmäler dig till våra kurser eller seminarier
Uppgifter som vi får när du anmäler dig till nyhetsbrev och andra utskick
Uppgifter som vi får när du svarar på enkäter och undersökningar
Uppgifter som vi får när du kontaktar oss, söker anställning hos oss, besöker oss eller på annat sätt tar kontakt med oss
Vilken information ger vi till dig?
Du kan kontakta oss om du har frågor eller behöver lämna en begäran eller förfrågan som avser dina personuppgifter till:kundservice@monitor-larm.se.
Alternativt: Monitor Larm & Bevakning, Gullbergs Strandgata 36A, 411 04 Göteborg.
Behandlas dina personuppgifter på ett betryggande sätt?
Vi utarbetar rutiner och arbetssätt för att dina personuppgifter ska hanteras på ett säkert sätt. Utgångspunkten är att endast arbetstagare och andra personer inom organisationen som behöver personuppgifterna för att utföra sina arbetsuppgifter ska ha tillgång till dem.
Våra säkerhetssystem är utvecklade med din integritet i fokus och skyddar i mycket hög grad mot intrång, förstöring samt andra förändringar som kan innebära en risk för din integritet.
Vi har policy för IT-säkerhet för att säkerställa att dina personuppgifter behandlas säkert.
Vi överför inte personuppgifter i andra fall än de som uttryckligen anges i denna policy.
När lämnar vi ut dina personuppgifter?
Vår utgångspunkt är att inte lämna ut dina personuppgifter till tredje part såvida detta inte behövs för att säkerställa vår leverans av produkter, installation, tjänster samt finansiella tjänster, eller om det är nödvändigt för att uppfylla våra förpliktelser enligt avtal eller lag. I de fall vi lämnar ut personuppgifter till tredje part upprättar vi sekretessavtal samt säkerställer att personuppgifterna behandlas på ett betryggande sätt.
Ansvar
Leverantören är personuppgiftsansvarig, vilket innebär att vi är ansvariga för hur dina personuppgifter behandlas och att dina rättigheter tas tillvara.
5. Säkerhetsföreskrifter
5.1 Kunden skall lämna Leverantören fullständiga upplysningar om de säkerhetsföreskrifter som Kunden tillämpar beträffande sin egen personal och Leverantören skall svara för att dessa säkerhetsföreskrifter iakttages av Leverantörens personal.
6. Sekretess
6.1 Parterna förbinder sig att såväl under den i Uppdragsavtalet föreskrivna avtalsperioden (fortsättningsvis ”Avtalsperioden”) som därefter icke för annat än Uppdragsavtalets syfte använda, yppa eller röja Parts företagshemligheter som under uppdraget kan ha kommit till Parts kännedom.
7. Ägande- & Nyttjanderätt
7.1 I vissa fall hyr kunden anläggning av Leverantören. Så länge avtalsperioden fortlöper äger kunden rätten att använda utrustning och eventuella tjänster. Efter avtalets slut äger leverantören rätten att demontera utrustning på kundens bekostnad.
8. Force majeure
8.1 Om Parts fullgörande av förpliktelserna enligt Uppdragsavtalet hindras, försvåras eller försenas på grund av krig, terrorism, terrorliknande handlingar, naturkatastrof, exceptionella väderleksförhållanden, större avbrott i samfärdseln, konflikter på arbetsmarknaden, ingripande av skyddsombud, myndighetsbeslut eller annan liknande omständighet över vilken Part skäligen inte kunnat råda eller förutse och vars följder Part inte skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit, befrias Part från skyldighet eller prestation enligt Uppdragsavtalet så länge som det med hänsyn till omständigheterna erfordras. I sådant fall är Part ej skyldig att utge skadestånd. Part som åberopar force majeureomständighet för befrielse från åtagande av Uppdragsavtalet är skyldig att meddela andra Parten därom.
9. Ansvar
9.1 Leverantören ansvarar med nedan angivna begränsningar för skador som Leverantören genom oaktsamhet eller försumlig handling vållat Kunden. a) Ansvaret omfattar ej ren förmögenhetsskada, indirekt skada eller följdskada såsom produktionsbortfall eller utebliven vinst. b) Framställer Kund anspråk till Leverantören senare än fyra månader från det Kunden fått eller borde ha fått kännedom om skadan, eller om anspråk framställs på annat sätt än skriftligen inom nämnda tidsfrist, är Leverantören fri från ansvar. c) Leverantörens skadeståndsskyldighet till följd av Uppdraget är begränsat till två miljoner kronor per Kund och år. I de fall där Kund varit medvållande till skadan skall Leverantörens ansvar jämkas i motsvarande mån.
10. Ändring av avtal
10.1 Varje ändring av ingånget Uppdragsavtal, eller allmänna och särskilda bestämmelser samt till Uppdragsavtalet hörande instruktioner och specifikationer skall ske genom skriftlig överenskommelse mellan Parterna.
10.2 Vid ändring av allmänna eller särskilda bestämmelser tillämpas dessa från och med ingången av nytt Avtalsintervall. Med ”Avtalsintervall” avses varje 12-månadersperiod räknat från Uppdragsavtalets ikraftträdande. Förändrade allmänna eller särskilda bestämmelser skall av Leverantören delges Kunden. Har Kunden inte inom 14 dagar från det att Kunden har fått eller borde ha fått kännedom, skriftligen underrättat Leverantören om att de allmänna eller särskilda bestämmelserna inte accepteras, gäller Uppdragsavtalet med de av Leverantören meddelade bestämmelserna.
10.3 För det fall en förändring av levererad säkerhetsanläggning eller annan omfattningsförändring i tjänst sker under en Avtalsperiod äger Leverantören rätt att justera priset i motsvarande mån från det datum förändringen inträffade.
11. Betalningsvillkor
11.1 Om inte annat avtalats äger Leverantören rätt att fakturera avtal årsvis i förskott och projektleveranser á conto enligt följande 45% vid beställning, 45% vid påbörjad leverans och 10% vid avslutad installation.
11.2 Leverantören äger rätt att uttaga särskild faktureringsavgift. Vid begäran om ändring eller ny fakturering av faktura till annan adress eller fakturamottagare och felet inte beror på Leverantören, förbehåller sig Leverantören rätten att uttaga en administrativ avgift för arbetet. Om kunden önskar pappersfaktura har leverantören rätten att ta ut en administrativ avgift för detta.
11.3 Beloppet förfaller till betalning 30 dagar efter fakturadatum och skall erläggas utan kvittning eller annat avdrag. På fordran som är förfallen till betalning äger Leverantören rätt att uttaga dröjsmålsränta med 6 % över gällande referensränta.
11.4 Invändning mot faktura ska göras inom 8 kalenderdagar från fakturadatum för att kunna göras gällande mot Leverantören. Leverantören äger rätt att överlåta fordran eller del därav till tredje part vilken då också ges möjlighet att överta rätten till att debitera övriga kostnader och avgifter. För undvikande av missförstånd, förtydligas härmed att Leverantörens rätt enligt denna punkt inte kräver sådant medgivande som annars följer av punkt 13.2 och 13.3 nedan.
12. Prisförändringar
12.1 Vid behov äger leverantören rätt att vid behov förändra avtalade avgifter.
13. Överlåtelse av avtal
13.1 Part äger rätt att överlåta eller på annat liknande sätt förfoga över sin rätt enligt Uppdragsavtalet efter inhämtande av den andra Partens skriftliga godkännande. Sådant godkännande skall vara objektivt grundat och enbart hänföras till tillträdande tredje parts kommersiella och ekonomiska förutsättningar.
13.2 Part har inte rätt att, under Uppdragsavtalets avtalstid och därmed innefattande förlängningsperioder, utan den andra Partens skriftliga medgivande, låta sig företrädas av någon annan.
13.3 Överlåter Kunden fastighet som berörs av befintligt Uppdragsavtal med Leverantören förbinder sig Kunden att tillse att förvärvande part inträder såsom part i Uppdragsavtalet och övertar Kundens samtliga rättigheter och skyldigheter. Sådant partsinträde ska bekräftas av att förvärvande part undertecknar en kopia av Uppdragsavtalet som tillställs Leverantören.
14. Avtalets upphörande
14.1 Erläggs ej betalning i rätt tid äger Leverantören rätt att till omedelbart upphörande uppsäga Uppdragsavtalet. Vid avtalsbrott från Kundens sida, som medför Uppdragsavtalets upphörande i förtid skall Leverantören äga rätt till ersättning motsvarande 3/4-delar av det sammanlagda beloppet av återstående avgifter för Avtalsperioden.
14.2 Kunden är berättigad att till omedelbart upphörande uppsäga Uppdragsavtalet för det fall Leverantören icke inom en månad efter det att tre skriftliga reklamationer framställs till Leverantören iakttager Uppdragsavtalets villkor.
15. Uppsägning
15.1 Uppsägning skall vara skriftlig och får ske till utgången av innevarande Avtalsperiod enligt Uppdragsavtalet under förutsättning att uppsägning görs med iakttagande uppsägningstid som framgår av Uppdragsavtalet, eller annars med iakttagande av uppsägningstid om (6) månader. För det fall uppsägning icke sker i rätt tid förlängs Uppdragsavtalet med ytterligare en (1) Avtalsperiod, såsom är definierat i Uppdragsavtal.
16. Tvister
16.1 Tvist med anledning av Uppdragsavtalet och alla därur härrörande tvister skall avgöras i svensk domstol.
17. Garanti & Reklamation:
17.1 Leverantören följer generellt Konsumentverkets rekommendationer. Garanti lämnas under 12 månader efter slutförd installation, om inget annat upphandlats. Garanti omfattas av fast monterade och nya produkter levererade av leverantören. Garanti på batteri gäller endast fabrikationsfel. Reklamation lämnas snarast till leverantören via telefon eller e-post. Bifoga problembeskrivning. Påkallas garantiåtgärd och fel ej kan konstateras, debiteras besöket enligt gällande prislista.