Skip to content
Monitor larmMonitor larm
  • BRF/flerfamiljshus
  • Företag

Säg hej till David - säljare på Monitor och Låset! Här berättar han om de långsiktiga fördelarna med underhållsavtal, samt reder ut vem som blir vinnare i matchen mellan mekaniska och elektroniska låssystem. Mycket nöje!

Som säljare av lås och säkerhetssystem, vad är viktigast att tänka på?
Att vara lyhörd när kunden berättar om ett problem. Oftast kommer kunden på fler saker och har fler frågor när man väl är på plats. Då gäller det att försöka tratta ner alla utmaningar och önskemål till en riktigt bra lösning.
 
Vilka är de största fördelarna med dagens elektroniska låscylindrar?
Flexibiliteten – att man smidigt kan byta behörigheter på cylindrar och spärra försvunna eller stulna nycklar. Dessutom går det fort att programmera och upprätta ett nytt digitalt låssystem, vilket gör att kunden relativt snabbt har ett nytt fungerande system. Om inte samma dag så åtminstone nästföljande vardag.
 
När är mekaniska låscylindrar att föredra över elektroniska?

Om man ser det långsiktigt så tror jag faktiskt att de mekaniska låssystemen spelat ut sin roll. Digitala lås och låssystem är helt enkelt här för att stanna.
 
Vilka säkerhetsutmaningar är vanligast hos era kunder?
Den stora utmaningen är ekonomin. Det kostar lite mer att köpa ett digitalt låssystem, men den ekonomiska vinningen är på lång sikt större. Detta vill jag alltid försöka förmedla till våra kunder. Och här har vi även fördelen att kunna erbjuda en månadskostnad, som dessutom inkluderar en försäkring vid en eventuell uppkommen skada.
 
David, varför behövs underhållsavtal?
Det bästa med underhållsavtal är att säkerhetsanläggningar förblir besvärsfria och håller längre. Alla brister och försämrade funktioner upptäcks och åtgärdas alltid i tid, innan t.ex. mekaniska eller elektriska lås riskerar att gå sönder. Då slipper man tillkommande driftstörningar som kostar tid, pengar och energi.
 

Varför är det bra med underhållsavtal vid dörrautomatiker?
Dörrautomatiker utsätts för mycket väder och vind och ingår ofta i en komplex dörrmiljö med frekvent användande. Regelbunden service och underhåll är därför jätteviktigt. Och detta är intressant, för det som många tyvärr inte känner till i dag är att kontroll och underhåll av dörrautomatik ligger på ägarens ansvar. Därför finns vårt underhållsavtal – vi kan helt enkelt underlätta för kunden genom att kontrollera och åtgärda allt som behövs i rätt intervall.

Har du några trygga tips till dagens verksamheter och BRF:er?
1. Se över er nyckelhantering och gör en inventering av det befintliga låssystemet. Kontrollera hur många nycklar hyresgästerna har och be att få nycklarnas löpnummer. Stäm även av med eventuella fastighetsskötare och leverantörer för att ta reda på hur många nycklar som som finns “ute”.

2. Teckna ett underhållsavtal med oss. Då kan vi tryggt och kontinuerligt undersöka konditionen på lås, cylindrar och dörrstängare. Tänk så här: man byter olja på sin bil för att den ska må bättre och leva längre. Samma sak gäller faktiskt lås och låscylindrar. Underhåll ger längre och säkrare driftstid, samt färre och mindre utgifter.

Monitor Larm
Gullbergs Strandgata 36A
411 04 Göteborg

 

  031 63 65 00

  kundservice@monitor-larm.se

Låset
Stora Badhusgatan 32

411 21 Göteborg

 

  031 13 70 01

 

  info@lasetgbg.se

Våra lösningar
  • BRF/Flerfamiljshus
  • Företag
  • Offentlig verksamhet
  • Övriga produktområden
Följ oss

Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Monitor.

  • Integritetspolicy
  • Behandling av personuppgifter
  • Om cookies
Copyright 2025 © Monitor-larm.se | Powered by Empireweb
  • Monitor logo
  • Hem
  • Våra områden
    • BRF/flerfamiljshus
    • Företag och Offentlig verksamhet
  • Våra tjänster
    • Vixinity
    • NOX
    • Dinbox
    • Låset
    • Övriga produktområden
  • Nöjda kunder
  • Aktuellt
  • Om oss
  • De globala målen
  • Kontakta oss
    • kundservice@monitor-larm.se
    • 031 63 65 00
  • Monitor menybild