Installation & Service av säkerhetsanläggning
1. Omfattning
1.1 De särskilda bestämmelserna är tillämpliga när Monitor Larm & Bevakning AB har åtagit sig att för Kundens räkning installera och- eller utför service och underhållsarbete på säkerhetsanläggning till skydd för person eller egendom (”Uppdraget”), i enlighet med villkor enligt skriftligen upprättat avtal (serviceavtal, uppdragsavtal eller liknande) fortsättningsvis benämnt ”Uppdragsavtal”.
Med ”Kund”, ”Kunden” avses angiven kund enligt gällande Uppdragsavtal. Monitor respektive Kunden benämns nedan även för ”Part” samt gemensamt för ”Parterna”.
2. Äganderätt
2.1 Produkter sålda till Kund förblir Monitors egendom till dess alla ingående produkter samt installation av produkter till fullo betalts av Kunden.
3. Förberedande arbeten
3.1 Förberedande arbeten skall vara färdigställda av Kund innan Monitor påbörjar sitt Uppdrag. Förberedande arbeten skall vara fackmannamässigt utförda och i enlighet med de anvisningar eller gränsdragningslista som tillhandahålls av Monitor.
3.2 Kunden ansvarar för riktigheten i uppgifter, utmärkningar samt samtliga handlingar som Kund tillhandahåller Monitor inför och under Uppdragets utförande.
3.3 Kund svarar för att sådan personal och sådana hyresgäster som berörs av Monitors Uppdragsavtal med Kunden får erforderlig information om innehållet i Uppdragsavtalet samt Uppdragets omfattning.
3.4 Om inte annat avtalats ansvarar Kund för att erforderlig kanalisation är förberedd enligt den standard Monitor kräver (exempelvis rör/slang för infälld kanalisation i vägg, kabelkanal för utanpåliggande montage, kanalisation i mark etc)
3.5 Om inte annat avtalats ombesörjer Kunden framdragande av och anslutning till 230V samt erforderliga nätverks- och eller telefonanslutningar. Leverans av avsedd anslutning till elnät och andra anslutningar skall ske senast 2 veckor före beräknat driftsättningstillfälle av säkerhetsanläggningen.
3.6 Brister Kund i någon av punkterna 3. 1 – 3.5 förbehåller sig Monitor rätten att ta ut erforderlig ersättning för hinder och de merkostnader detta föranleder.
4. Tillträde
4.1 Monitor äger rätt att försöka lösa en felanmälan med fjärrservice om Kundens säkerhetsanläggning medger det. Kunden är skyldig att vara Monitor behjälplig med tillträde till säkerhetssystemet på distans för utförande av felsökning m m för Uppdragets åtgärdande.
4.2 I den mån det behövs för Uppdragets utförande svarar Kund för att bereda Monitors personal eller Monitors underentreprenörer tillgång till berörda delar av Kunds IT system. Kund svarar för att Monitors personal eller Monitors underentreprenör inte får tillgång till större del eller mer information än vad som är nödvändigt för Uppdragets utförande. Kund svarar för IT säkerheten i systemet.
4.3 Vid arbete hos Kund skall Kund tillhandahålla plats och lokal i sådant skick att arbete kan utföras av Monitors personal eller av Monitors anlitad underentreprenör utan hinder.
4.4 Kund ansvarar för att Monitors personal eller av Monitor anlitad underentreprenör bereds tillträde till lokaler och utrymmen under vardagar kl 07:00 – 16:00 eller under jourtid om det avtalats om beredskapstjänst i uppdraget. Kund svarar för kostnader i samband med beredande av tillträde.
4.5 Kund skall kostnadsfritt på platsen för Uppdragets utförande tillse att Monitors personal eller Monitors underentreprenör får tillgång till parkeringsplats, omklädningsutrymme, sanitetsutrymme, elektricitet, bredbands eller wifi uppkoppling, samt utrymme där medhavd förtäring kan intas. Kund skall också vid behov tillhandahålla godkända lyftanordningar, stegar och annan liknande utrustning för uppdragets utförande. Denna utrustning skall uppfylla krav i gällande arbetsmiljölagstiftning.
5. Leveransvillkor
5.1 Om inte annat avtalats omfattas följande av Monitors leveransåtagande i samband med installation av säkerhetssystem: Leverans av i offert eller Uppdragsavtalet specificerad materiel och programvaror, installation av säkerhetssystemet på avtalad plats samt avprovning och driftsättning av detsamma. Därtill ingår handhavandeutbildning för en av Kunden utsedd anläggningsskötare vid ett tillfälle i samband med installation. Ändringar och Tillägg faktureras separat enligt vid var tid gällande riktprislista.
5.2 Efterlagningsarbeten och målning av fastighet och befintlig egendom i samband med installation eller demontering av säkerhetssystem ingår inte i Monitors åtagande utan ombesörjs och bekostas av Kunden.
5.3 Monitor äger rätt att leverera säkerhetssystemet med sådana produktförändringar som företagits före leverans men efter Uppdragsavtalets undertecknande, förutsatt att dessa ändringar inte väsentligt förändrar säkerhetssystemets avtalade funktion.
5.4 Monitors medverkan vid byggmöten eller andra leveransavstämningsmöten som krävs av beställaren för samordning av leverans debiteras enligt Monitors var tid gällande prislista.
5.5 För det fall en säkerhetsanläggning omfattas av serviceavtal omfattas följande ej av serviceavgiften utan utförs mot särskild avgift enligt Monitors vid var tid gällande prislista.
a) Åtgärd till följd av fel förorsakad av inbrott, brand, vattenskada, naturkatastrof, åska, annan yttre påverkan, felaktig spänning.
b) Åtgärd till följd av fel som orsakats av att annan leverantör än Monitor eller Kund kopplat in annan utrustning än den som levererats av Monitor till säkerhetssystemet eller om modifiering skett av Monitor levererad utrustning utan Monitors godkännande.
c) Åtgärd till följd av fel där åsidosättande av Monitors givna handhavande- och skötselinstruktioner eller motsvarande skett.
d) Materiel, arbete, resor och kostnader i samband med utbyte av laddningsbar ackumulator eller förbrukningsartiklar såvida annat inte uttryckligen specificerats i serviceavtalet.
e) Rengöring eller utbyte av detektorer eller rökkamrar i brandlarmanläggning.
f) Allt arbete som utförs utanför Monitors ordinarie arbetstid (vardagar 07:00 – 16:00)
g) Prov av extern styrning, funktion.
6. Ansvar för fel
6.1 Fel i säkerhetssystemet skall antas föreligga om säkerhetssystemets funktion inte överensstämmer med vad som följer av Uppdragsavtalet. Kund får inte som fel åberopa vad denne måste antas ha känt till vid Uppdragsavtalets tecknande eller vad denne rimligen borde ha uppmärksammat under första driftmånaden.
Detta ansvar för fel fråntar inte Monitors ansvar avseende garanti (12 månader) på i leveransen ingående nya produkter eller vid garanti på service och utbytesmateriel (3 månader).
6.2 Ifråga om fel i utfört servicearbete ansvarar Monitor endast om felet reklameras skriftligen inom sju (9) dagar efter det att felet upptäckts eller borde ha upptäckts samt inom tre (3) månader från det att servicearbete utfördes. Monitors ansvar för felet består i att avhjälpa felet.
6.3 Monitor är skyldig att i enlighet med bestämmelserna nedan att åtgärda fel i säkerhetssystemet inom skälig tid.
Monitor kan välja att i stället för att åtgärda fel företa en hel eller delvis omleverans. Medför åtgärdande eller omleverans oskälig kostnad för Monitor är Monitor inte skyldig att åtgärda felet eller företa omleverans. I sådana fall har Kund rätt till ett prisavdrag som svarar mot felet, dock högst 15% av den del av det avtalade priset som avser den del av säkerhetssystemet som ej har kunnat tas i bruk.
6.4 För det fall det föreligger garantiåtagande för enskild produkt är Monitor förpliktat att byta ut den defekta produkten inom skälig tid.
6.5 Åberopar Kunden fel i säkerhetsanläggning och det visar sig efter undersökning inte föreligga något fel för vilket Monitor ansvarar äger Monitor rätt till ersättning för de åtgärder Monitor företagit med anledning av åberopandet av fel.
6.6 Monitor ansvarar inte för skador eller förluster förorsakade av att av Monitors tillhandahållna produkter använts på annat sätt som avsett eller i strid med av Monitors eller tillverkarens lämnade instruktioner eller anvisningar.
Ansvaret omfattar ej heller skador eller förluster orsakade av olaga intrång, stöld eller kostnader föranledda av utlöst larm.
6.7 Monitor ansvarar ej heller för fel eller skada som förorsakats av att Kunden använt av Monitor levererade säkerhetssystem med av annan än Monitors godkänd programvara.
Monitor svarar ej heller för fel eller skada i säkerhetssystemets eller Kundens IT system som orsakats av datorvirus eller liknande program eller för skador som kunnat undvikas om Kunden begränsat Monitors tillträde till Kunds IT system enligt punkt 4.2.
6.8 Utöver vad som anges ovan har Monitor inte något ansvar för fel som uppstår i säkerhetssystemet eller i utförd service.
7. Ansvar vid försening
7.1 Utöver i Uppdragsavtal överenskomna förseningsviten har Monitor inget ansvar för förseningar.
7.2 Försenas avlämnande av säkerhetssystem eller andra produkter tillhandahållna av Monitor på grund av omständigheter för vilka Kunden eller annan av Kunden anlitad part svarar har Monitor rätt till ersättning för de merkostnader som föranletts av förseningen.