
Danx
DANX är ett logistikföretag som specialiserar sig på nattlig distribution av reservdelar, särskilt inom bil-, vitvaru- och IT-industrin.
GRUNDAT
1992
BRANSCH
Transport och logistik
ANTAL ANSTÄLLDA
920 (varav ca 700 förare)
OMSÄTTNING
578 mkr (2023)
MARKNAD
Norden och Baltikum
Stort fokus på det flexibla och familjära, så skulle man kunna beskriva det nattaktiva transportföretaget Danx – särskilt när de väljer samarbetspartners. Vår säljare Kjell Svensson träffade Daniel på Danx för att höra hur vi mötte deras säkerhetsbehov.
Vem är du, och vilken roll har du på Danx?
Jag heter Daniel Norell och jag är Operation Manager, och jag sitter även på en stol som heter Head of Linehaul vilket då är att vara ansvarig för all vår linjetrafik i Norden. Jag sitter också tillfälligt som platschef på vår terminal i Göteborg, men den rollen är bara temporär.
Jag har varit på Danx i 13 år och började i Jönköping, men efter ett par år flyttade jag ner till Göteborg där jag varit sedan dess.
Berätta lite kort om vad ni gör på Danx?
Danx är en in night leverantör av reservdelar vilket betyder att vi levererar reservdelar på natten till servicetekniker, bilverkstäder, lantbrukare och gruvindustrin. Det är alltid frågan om att det behöver gå fort. Vi hämtar upp på fasta avsändare och levererar till fasta mottagare varje dag. Transportsystemet vi kör är alltså fast, inte ad hoc, vi trafikerar våra linjer på exakt samma sätt varje dag. Vi transporterar framför allt med ett eget nätverk över hela Norden, sen så har vi partner för exempelvis Tyskland, Polen och England.
Tanken med att köra all trafik på natten är dels att vi kan ta oss fram obehindrat, och då blir vi mer effektiva och det bli mindre utsläpp och då blir vi mer miljövänliga. Vi har ca. 6.000 leveransadresser varje natt, och vi kan leverera ända in i en teknikers bil om så önskas.
Ni är i en expansiv fas just nu, bland annat öppnade ni en ny terminal under Q1 2024 i Örebro, där vi också har fått förtroende att vara er säkerhetsleverantör, berätta mer om detta?
Vi har haft en verksamhet i Örebro som drivits av åkeriet vi samarbetat med, men nu har vi valt att satsa på att öppna en egen site, och där kommer vi öppna med kontor och lagerverksamhet. Utöver denna terminal öppnar vi även på fler orter nu, exempelvis i Luleå, Sundsvall och Umeå.
I takt med att vi växer behöver vi få bättre kontroll över sajterna själva helt enkelt.

..vi föredrar att jobba med lite mer familjära företag. Det är oftast enklare att ha en dialog över bordet, och vi fastnar inte hela tiden i kontraktsfrågor och fyrkantiga avtal. Flexibilitet helt enkelt!
– Daniel Norell
Operation Manager
Vad var det som var viktigt när ni skulle hitta en ny säkerhetsleverantör, och vad var det som fällde avgörandet till Monitors fördel?
Det som var primärt viktigt var att hitta en lokal leverantör, som dessutom erbjuder allt vi behöver, såsom larm, passer och lås, och detta kände vi Monitor var perfekt för.
Vi gillar dessutom företag som inte är så gigantiskt stora, utan vi föredrar att jobba med lite mer familjära företag. Det är oftast enklare att ha en dialog över bordet, och vi fastnar inte hela tiden i kontraktsfrågor och fyrkantiga avtal. Flexibilitet helt enkelt!
Ni har ju valt vårt integrerade säkerhetssystem NOX, som ni också har på era anläggningar i Danmark. Nämn en sak som du gillar med detta system?
Appen! Detta är en stor fördel som vi exempelvis INTE har i vår terminal i Jönköping.
Ni har ju ett flertal olika behörighetsområden hos er, dvs att bara vissa personer ska komma in i vissa utrymmen som ett exempel. Hur tycker du att vi fick till det du önskade när det gäller detta?
Det tycker jag har funkat bra faktiskt! Det enda problemet är att vi idag är hänvisade till Danmarks säkerhetsleverantör när vi ska göra ändringar, eller lägga till användare eftersom Danx har bestämt sen tidigare att det är så det ska vara.
Detta är lite bökigt och jag hoppas därför att vi snart kan beställa så att användardatabasen flyttas till er i stället, och att alla NOX-anläggningar i Sverige hamnar där i stället vilket skulle underlätta administrationen avsevärt.
I samband med att vi blev er leverantör i Göteborg så skulle ni flytta in i helt ombyggda lokaler med både kontor och lager. Hur tycker du att Monitor skötte sitt åtagande gällande hur samarbetet med övriga entreprenörer, och höll vi tidsplanen?
Jag skulle säga att ni höll tidsplanen perfekt utefter de förutsättningar som fanns. Samarbetet med andra leverantörer tycker jag också har fungerat bra. Det är många frågor som har skötts precis som de ska utan att vi behövt vara inblandade. Där kan man alltså säga att uppdraget har skötts perfekt.
Hur tycker du kommunikationen har fungerat med Monitor under, och efter installationen? Jag tänker här på exempelvis sälj och tekniker.
Kommunikationen med både sälj och teknikerna har också varit jättebra och smidig. Återigen det här familjära där ni egentligen vill styra kommunikationen till ett ställe (våra koordinatorer menar Daniel här), men där ni kan accepterar att det ibland går andra vägar. Jag har exempelvis kunnat ringa direkt till er tekniker om jag behövt hjälp. Det är väldigt bra att denna möjlighet finns, även om vi inte får missbruka förtroendet så klart genom att gå bakvägen.