– Intervju med Philip Björk på Länsförsäkringar
Det är tryggt att vara försäkrad. Men det gäller också att man lever upp till de krav som försäkringen ställer. Många tror att de uppfyller sina försäkringskrav, och i vissa fall är det så. I andra inte, vilket kan vara problematiskt om olyckan är framme. Vi på Monitor vill göra det vi kan för att upplysa och förtydliga. Därför satte vi oss ner med Philip Björk på Länsförsäkringar. Han säljer företagsförsäkringar och har stenkoll på försäkringskrav. Här delar han med sig av sina bästa tips.
Philip, vilka försäkringskrav ställs på den som äger en lokal?
Det varierar lite. Man kan säga att olika krav gäller för olika verksamheter, och det styrs i regel av värdet på det man förvarar i lokalen. Så kallat skyddsvärde. Därför ställs det alltid ett skyddsklasskrav på lokalen. Med detta menas särskilda krav på till exempel mekaniska lås och jalusi, samt att det ska vara ordentliga väggar, fönster och dörrar. Dessutom finns det krav på larm, vilket kallas larmklasskrav. Detta innebär att larmet måste hålla en viss larmstandard för att försäkringen ska gälla, och här är det återigen verksamhets karaktär som avgör. Det är viktigt att komma ihåg en sak: försäkringsbolag ställer krav på larmet, men är samtidigt inte certifierade att besikta larmet. Därför är det lokalägarens ansvar att larmklassen är korrekt. Är man det minsta osäker på om man har rätt larmklass bör man alltid ringa till en certifierad larmexpert, då får man rätt hjälp.
När det gäller försäkringskrav, vilka är de vanligaste misstagen?
Många tror att de har det som krävs, att de uppfyller kraven. Och om de ej uppfyller kraven så upptäcks detta tyvärr alldeles för sent. Det beror oftast på att de inte haft någon med behörighet som varit där och säkerställt att det ser rätt ut. När det gäller just företagslarm så är vi försäkringsbolag som sagt inte behöriga att utföra besiktningar. Vi ställer endast krav på att larmet ska uppfylla alla våra kriterier, och därför är det lokalägaren själv som ansvarar för att larmet besiktas. Vi besiktigar allt annat än larmet kan man säga, vilket många tyvärr inte tänker på. Det kan i slutändan påverka deras ersättning, om de till exempel skulle råka ut för inbrott och lokalen ej lever upp till försäkringskraven.
Som försäkringsexpert, vilka tips har du till dagens lokalägare?
Kolla upp era larm, och ta hjälp av ett proffs. Vi som arbetar med försäkringar gör alltid vårt bästa för att skapa trygghet för lokalägare, och vi ställer därför krav på att larmet uppfyller den standarden som gäller för varje verksamhet. Om kraven ej uppfylls och något skulle hända kan ersättningen reduceras eller i värsta fall utebli. Ta därför hjälp av certifierade säkerhetsleverantörer som kan sina grejer och ser till att ni uppfyller den standard som gäller. Allt man behöver veta står i försäkringsbreven, och en certifierad larmfirma har stenkoll på detta.
Tack Philip! Vi hoppas att du som läser detta kan dra nytta av dessa viktiga tips. Som certifierade säkerhetsexperter är vi på Monitor alltid bara ett samtal bort, och vi hjälper dig gärna. Hör bara av dig så berättar vi mer.