– Intervju med Marcus och Inge på Ragn-Sells
Våra vänner på Ragn-Sells eftersträvade en tryggare och smidigare vardag. Vi på Monitor fick äran att hjälpa dem, och i dag har de precis det som var målet: total överblick. Den ökade tryggheten visade sig även bero på det personliga mötet med våra tekniker. Vi blev nyfikna och tog därför en kaffe med Marcus Van Mameren på Ragn-Sells Recycling samt Inge Andersson på Ragn-Sells Treatment & Detox. Här berättar de om behoven som fanns och hur resan såg ut. Mycket nöje!
Vilken hjälp har ni fått av oss på Monitor?
Marcus: Innan ni kom in i bilden hade vi bristande skalskydd överlag, med obehöriga besök på nätter, helger och kvällar. Så det här med att vi idag har ett smart kamerasystem är väldigt viktigt, framförallt för vår egen personals säkerhets skull. Nu har vi en trygg överblick. Säg till exempel att ett emballage med farligt avfall börjar läcka och ingen är på plats – då kan vi direkt upptäcka detta med hjälp av kamerorna. Det är en enorm fördel.
Inge: Precis. Kamerorna gör att vi nu kan hålla ögonen öppna vad gäller hela anläggningen. Vi tar ju även emot muddermassor under vinterhalvåret, och då är det oftast kallt och halt ombord på pråmarna, bogserbåtarna och kajen. Därför ville jag även ha kameraövervakning där, så att jag kan backa bandet och se vad som hände om något oönskat sker. Det är jag jättenöjd med. Av samma anledning ville jag ha upp kameror i vår mottagningshall, så att vi får god överblick över våra nattliga kunder. Dessutom fick vi upp en specialkamera på vågkontoret, vilket gör att vi nu kan se nummerplåten och inte bara två halvljus på alla besökande bilar när det är mörkt ute. Det känns kanonbra.
Hur känns säkerheten på arbetsplatsen nu?
Marcus: Klockren. Alla kan komma och gå som de ska. Och nu har vi möjlighet att ifrågasätta om det är någon vi inte känner igen på anläggningen. Det kan ju vara så att det är någon som är inbjuden, till exempel en elektriker eller annat. Men då har vi i alla fall möjligheten att identifiera och påpeka att det är någon på områden som vi inte känner igen.
Inge: Kort och gott så tycker jag att det känns väldigt bra!
Hur upplever ni vårt samarbete?
Marcus: Jag skulle nog säga att ni på ett sätt överträffade alla våra behov. Vi beskrev vad vi ville ha och ni presenterade en lösning som var bättre än vad vi visste fanns tillgänglig. Det är heller inte många signaler eller minuter innan man får svar på ett mail, till exempel. Och jag tycker att det fungerar jättebra med Christoffer, som blivit vår ”hustekniker”. Det är väldigt tacksamt att vi får tillbaka samma person och kompetens hela tiden. Han vet vår historik och vilka utmaningar som kan komma på sikt. Det är dessutom bra telefondisciplin hos era tekniker. Om man ringer och de inte kan svara så ringer de alltid upp. Det uppskattas mycket. Så ja… allt som har avtalats har levererats, uppfyllts och kunnat bockas av. Vi är helnöjda.
Inge: Innan vi fick er hjälp så visste vi inte riktigt vad för slags hjälp vi behövde. Men nu när allt är löst kan man ju bara säga att det har fungerat fantastiskt bra. Vi är otroligt nöjda. Det är enkelt att få tag på era gubbar. Jag har mycket kontakt med Christoffer och Andreas, och man får alltid hjälp på telefon om det är något. Det är aldrig några problem. Jag tycker att vi har fått en väldigt bra och nära kontakt, samt många spännande förslag på saker och ting som vi aldrig ens visste gick att göra. Och vi har ju fler samarbeten som vi ska göra, på anläggningar som är en bit utanför stan. Så det kommer att bli helhetslösningar där också som det ser ut nu.
Tack Marcus och Inge! Vill du som läser detta veta mer om synergierna som uppstår när kameror möter säkerhetssystemet NOX? Så här kan vi hjälpa din verksamhet till en tryggare och smidigare vardag.