
PulPac
Vi tillhandahåller en banbrytande teknik för låg kostnad, högpresterande fiberförpackning som ersätter engångsplaster
GRUNDAT
2018
BRANSCH
Förpackningsindustrin
ANTAL ANSTÄLLDA
Ca 100
OMSÄTTNING
162 miljoner (2021)
MARKNAD
Sverige, Norge, Danmark och Finland
PulPac är företaget som siktar mot framtiden, och med deras teknik ser den ljus ut. Vad de behövde när det kom till säkerhet? Här berättar vi vad Monitor Larm kunde erbjuda visionärerna på PulPac och varför valet till slut var självklart.
Vem är du, och vilken roll har du på PulPac?
Jag heter Michael Lövkvist och min roll är Purchasing och Facility Manager.
Berätta kort om PulPacs unika verksamhet för en hållbar framtid?
Vi är ett teknikbolag som uppfunnit en ny teknik som vi kallar för Dry Molded Fiber, där man torrformar cellulosa för att pressa engångsartiklar i papp med syftet att ersätta engångsplaster. Det finns nu EU-direktiv för att minska användandet av plastanvändandet, främst i ”single use products” segmentet. Många större företag har dessutom en egen ambition att ersätta plast med mer hållbara alternativ. PulPac är ensamma i världen om just den här tekniken, och det är mycket fokus på forskning och utveckling hos oss.
Vi bygger upp vår teknik på en licensieringsmodell, och detta är för att få ut tekniken så snabbt och brett som möjligt i världen, och det är ju för att vi tror så mycket på att tekniken kommer göra skillnad för miljön. PulPac står lite i mitten här som supplier av alla funktioner, och sedan sprider vi den här tekniken bland våra partners och investerare, och för de som vara med i vår teknikpool garanteras då att vi fortsätter utveckla tekniken, och sprida kunskapen som vi tar fram på vår site i Göteborg.
Vad var det som var viktigt när ni skulle välja en ny säkerhetsleverantör, och vad fällde avgörandet till Monitors fördel?
Det viktigaste var den personliga kontakten, vi träffade en mängd olika företag med liknande tekniska lösningar, men vi valde att jobba med Monitor eftersom vi kände mest förtroende för er, och det är viktigt för oss med alla våra leverantörer, att vi har en bra dialog helt enkelt, och att det är professionellt folk som utför arbetena hos oss.
Vi har ju inte expertisen som behövs, och därför är det viktigt att vi känner att vi kan lita på er kunskap inom säkerhetsområdet så att vi ligger på rätt nivå mot försäkringsbolag och andra.
Vi tycker det är viktigt att ta fram lösningar i samråd så att båda känner sig nöjda, och det har ju fungerat så bra att vi även har fortsatt samarbetet med er i vår andra anläggning i Landvetter.

Vi tycker det är viktigt att ta fram lösningar i samråd så att båda känner sig nöjda, och det har ju fungerat så bra att vi även har fortsatt samarbetet med er i vår andra anläggning i Landvetter.
– Michael Lövkvist
Anläggningschef
Ni valde ju vårt avancerade integrerade system NOX, nämn en sak som du gillar extra mycket med detta system?
Det är appstyrningen, att man får tillgång till alla sektioner, och det är lättöverskådligt. Att man kan styra tider enkelt, och eftersom vi jobbar mycket ad hoc här eftersom vi har kunder över hela världen, så är det inte alltid tiderna limmar med varandra, och att då kunna styra live i appen och stänga av larmsektioner, och öppna dörrar är väldigt smidigt och tidsbesparande. Eller att släppa in en målare på helgen, och dessutom styra vilka områden de kan röra sig i, och lika så med besökare där vi styr hur de rör sig i huset är också väldigt bra.
Ni hade ju en minst sagt utmanande period när vi installerade vårt system hos er, detta eftersom ni både byggde nytt, renoverade befintliga lokaler och rev en del under resans gång, och under hela tiden behövde säkerhetssystemet vara i gång och intakt. Hur tyckte du Monitor löste uppgiften?
Kanonbra! Vi märkte ingenting, vilket är väldigt bra. Inga larm gick när de inte skulle, och allting funkade. Bästa facit på detta är att vi inte märkte av det.
Hur tycker du kommunikationen har fungerat med Monitors olika funktioner? Exempelvis sälj, koordinatorer och inte minst tekniker.
Kanonbra även här! Jag gillar ju att gå lite utanför era rutiner ibland och ringa teknikern direkt i stället för att gå rätt väg via er kundservice, och det är ju för att jag gillar Robin (den ansvariga teknikern i detta projekt). Man ska naturligtvis hålla sig till rätt kontaktvägar, men ni svarar ju alltid även om jag gör ”fel”!