”Vi vill kunna lita på vårt larm, så att både personalen och kunderna kan känna sig säkra.”
Så säger Stefan Hellerstedt, VD på Specsavers i Stenungsund. Som engagerade säkerhetsexperter kan vi inte annat än hålla med. Alla ska kunna känna sig trygga i en butik, och nyligen fick vi äran att säkerställa just detta för Specsavers. Här berättar Stefan om resan. Mycket nöje!
Stefan, hur såg säkerheten ut innan Monitor kom in i bilden?
Ganska strulig. Vi hade problem med många falsklarm och jag fick ofta samtal mitt i natten. Ibland flera gånger per natt. Kommunikationen lämnade minst sagt en hel del att önska.
På vilka sätt har vi kunnat förbättra er vardag?
För mig är det väldigt viktigt med service och kvalitet. Därför känns det skönt att vi nu fått ett system som uppfyller de kriterier och önskemål vi hade från början. Vi vill kunna lita på vårt larm, så att både personalen och kunderna kan känna sig säkra. Plattformen vi har nu är gedigen, smart och modern. Den är enkel, har många bra funktioner och jag gillar när jag kan ha kontroll på butikens säkerhet även hemifrån. Allt känns solitt, proffsigt och mycket genomtänkt.
Så här efter installationen, vad är du mest nöjd över?
Jag är helt klart mest nöjd med låset på mitt kontor. Tack vare SimonsVoss-handtag kan jag sätta rättigheter på låset och smidigt öppna det med en tagg. Det gör att jag har full kontroll över en dörr med hög säkerhet, vilket är bra eftersom det förvaras viktiga dokument hos mig. Så ja, jag kan verkligen rekommendera detta. I övrigt så tycker jag att det känns mycket bra med både larm och kameror. Dessutom blev installationen snygg, så jag är helnöjd.
”För oss är det viktigt att kunden känner sig trygg med systemet.”
Så säger Simon Gustafsson, en av våra vassa säkerhetsinstallatörer. Han var nyligen med och ökade säkerheten för just Specsavers i Stenungsund. Här berättar han om uppdraget och vad som var mest minnesvärt under resans gång.

Simon, vad gjorde ni hos Specsavers i Stenungsund?
Det viktigast för kunden var att göra butiken säker för alla, såväl personal som kunder. Genom att installera ett NOX-system kunde vi täckta alla deras säkerhetsbehov. Nu har de både ökad larmsäkerhet och kameraövervakning.
På vilka sätt förbättrade ni vardagen för alla i butiken?
I dag kan personalen se hur det ser ut i butiken innan de går ut i den. Samtidigt vet de att det alltid är någon som har koll på om det skulle uppstå hot eller liknande. Med hjälp av kamerorna försvann även döda vinklar, vilket innebär en högre säkerhet mot snattare och stöld. Med ett sådant här smart system är det faktiskt enkelt att känna sig säker hela vägen.
Hur gjorde ni för att kunden skulle lära sig NOX-systemet?
När vi är färdiga med installation och driftsättning så är utbildning A och O. Vi visar alltid hur användningen går till och hur man kan få ut så mycket som möjligt av säkerhetslösningen. För oss är det viktigt att kunden känner sig trygg med systemet.
Vad var mest givande och minnesvärt med uppdraget?
Det blev snyggt, prydligt och tryggt – med en hög standard. Specsavers är jättenöjda, vi likaså. Dessutom fick vi vara med i god tid, vilket jag alltid tycker är givande. För då kan vi nå ett riktigt bra resultat ännu snabbare.
Vill du som läser detta veta mer om säkerhetssystemet NOX? Eller få reda på vilka smidiga och smarta säkerhetslösningar som finns för just din butik eller lokal? Hör gärna av dig.