”Vi valde utveckling före avveckling.”

– Martin Dennås om vikten att bredda sin horisont under året som gått.

Det har varit ett händelserikt år. Omvärldens osäkerheter har fått alla att tänka om, och vissa verksamheter har fått trycka på pausknappen. För Monitor Larm har en omvärld i kris tvingat ett starkt företag att växa sig ännu starkare. Här berättar Martin, VD på Monitor, om vikten att tänka nytt vid utmaningar. Och att aldrig underskatta magin som kan uppstå vid fikabordet.

Som VD för Monitor, hur en vanlig arbetsdag ut?

Jag börjar alltid min morgon med att hälsa på kollegorna. Normalt är det alltid någon som ropar du, Martin… när jag passerar för att säga hej. I övrigt deltar jag såklart på möten av olika karaktär. Och hur tråkigt det än låter, så skickar vi mail till varandra även på kontoret, istället för att stå och störa varandra i dörren till någons rum. Detta gör att vi arbetar effektivt, så efter ett par timmar är det istället trevligt att träffas vid fikabordet för mingel. Händelsen har kommit att kallas ”tvångsfika”, eftersom det ibland är jag som VD som frågar om vi ska ta en fika. Vem vågar tacka nej då? Haha. I övrigt så har vi regelbundna planerade möten för avstämning, så att jag hänger med på vad som händer på varje avdelning. Mitt jobb i dag handlar mycket om att planera för framtiden.

För ett år sedan blev Låset i Centrum en del av Monitor. Hur har det gått?

Ja, det är en rolig utveckling! Monitors säkerhetslösningar innehåller numera i hög grad låslösningar, så att ha en egen låsverksamhet kändes verkligen som ett steg i rätt riktning. Vi ser mer och mer synergier när vi jobbar nära. Dessutom har vi anställt tre nya personer på Låset sedan vi tog över för exakt ett år sedan.

I dag är det vanligt med digitala lås och till exempel ”Security As A Service”. Vilka trender ser du inom säkerhetsbranschen framöver?

Sedan 1994 har vi försökt hjälpa våra kunder med att de ska ha så få leverantörer som möjligt, att vi tar ansvar och hjälper till med mer än endast installation och service. Våra kloka kunder frågar i dag om vad säkerhetslösningen kostar över tid. Detta kan vi enkelt svara på eftersom vi erbjuder våra lösningar som en service. Traditionellt sett så har kunden endast vetat vad det kostar att köpa säkerhetslösningen, men ingenting om vad det kostar att äga lösningen över tid. Så, det är numera sällan som någon frågar efter detta – alla vill ju ha kontroll på kostnader och möjlighet att kunna lägga en budget.

Det har minst sagt varit ett annorlunda år. Vad är det största och viktigaste som hänt er under 2020?

2020 har minst sagt varit annorlunda. Vi har gjort vår krisplanering och lagt en del energi på detta. Vi insåg också att endast planering inte tar oss ur krisen. Utan att vi faktiskt också behöver hitta nya erbjudanden och nya kunder på ett sätt som vi inte behövt göra tidigare. Vi fick bredda vår horisont och uppdatera vårt arbetssätt, vilket lett till nya produkt- och tjänsteområden. Vi valde mellan att fortsätt att synas och höras i media, eller ”spara pengar” genom att inte göra någonting. Vi valde utveckling före avveckling. Det var inte helt självklart under våren 2020, fast det är såklart ett stort skäl till att vi kom ur startgroparna när vi hittade nya metoder.

Monitor växer ju så det knakar. Hur ser du på framtiden?

Nu när 2020 går mot sitt slut nyper jag mig i armen och kan glädjande nog konstatera att vi nyss anställt en säljare. Det innebär såklart att vi på sikt kommer att behöva anställa fler tekniker och bygga ut våra lokaler. Och när vi får mer att göra på Monitor, så beställer vi mer av Låset i Centrum – vilket i sin tur innebär vi behöver fler låssmeder där. Jag läser om allt som covid-19 ställer till med. Den ena delen i mig säger ”var försiktig” och ”hur ska detta gå?”. Den andra delen i mig säger att ”vi har många förfrågningar från våra kunder, och vi måste fortsätta att vara en bra leverantör som kan matcha bemanning med efterfrågan”.

Jag känner mig extremt glad för alla duktiga kollegor jag har, som möjliggör vår framgång.