Då har vi några enkla tips som hjälper er att få en så trygg, sparsam och långsiktig säkerhetslösning möjligt.
Genom åren har vi på Monitor lagt märke till en onödig flaskhals när det kommer till larminstallationer vid inflytt i nya lokaler: många företag beställer sin säkerhetslösning lite för sent. Vi satte oss ner med David Fridén, teknisk säljare hos oss på Monitor, för att reda ut vad detta kan innebära. Här nedan berättar han om hur enkelt det är att öka sin trygghet och få kontroll över sina kostnader tack vare planering.
Om man planerar att flytta, när bör man kontakta sin säkerhetsleverantör?
Så snart som möjligt. Kortfattat kan man säga att ju tidigare vi får komma i kontakt med kunden desto bättre blir deras säkerhetslösning. Anledningen är att det finns så många säkerhetsparametrar att ta ställning till i en ny lokal. Det handlar dels om utrymning. Och här är det viktigt att man tidigt får ett bra grepp om de krav som ställs från räddningstjänsten, men också om vad som står i utrymningsplanen. Samtidigt har ju försäkringsbolaget sina krav: att allt ska vara ordentligt låst. Så, för att uppnå både godkänd utrymning och låsning krävs en engagerad och erfaren säkerhetsleverantör som metodiskt rätar ut alla frågetecken i god tid.
Men, hur gör man både räddningstjänsten och försäkringsbolaget glada?
Man kan till exempel få kontroll över dörrens låsning genom att ha en mikrobrytare i låskistan kopplad till larmet eller belysningen. Det kallas att man får en för verksamheten väsentlig funktion. Ett annat alternativ är att sätta ett motorlås i dörren till nödutgången. Då kommer dörren automatiskt låsa upp sig när man larmar av, och låsa sig när man larmar på. Men detta är bara en början. Möjligheterna är många och synergierna likaså. Därför är det viktigt att vi på Monitor får hälsa på, lyssna av, diskutera och planera med kunden. Då kan vi effektivt hitta en trygg och smart funktionslösning som faller kunden, brandförsvaret och försäkringsbolaget i smaken.
Sparar man pengar på att vara ute i god tid?
Absolut. Vi arbetar stenhårt med att skapa långsiktiga säkerhetslösningar som är enkla att bygga vidare på. Risken är annars att kunden i tidsbrist köper det mest grundläggande, som sedan behöver kompletteras med andra system. Det kan i så fall bli en mycket dyr lösning på sikt. Om man istället är ute i god tid så har man utrymme för att vara metodisk och långsiktig. Då får man en noga genomtänkt och kostnadssmart säkerhetslösning som man enkelt kan bygga vidare på när nya behov uppstår.
Vad förlorar man på att höra av sig i sista sekunden?
Det är sällan våra kunder på förhand vet vilka möjligheter som finns. Därför gör vi störst nytta när vi blir inblandade direkt. Då kan vi väcka de tankar som både gör vardagen enklare och sparar pengar. För att göra det behöver vi analysera kundens situation, upplysa om möjligheter och presentera en noga genomtänkt lösning. Man kan därför gå miste om mycket om man inte hör av sig i god tid. Det är ju lite som att anlita en flyttfirma – man ringer ju helst inte dagen innan man flyttar och frågar om de kan hjälpa till (skratt).
Davids tre trygga tips vid inflytt:
1. Det är viktigt att veta vilka krav försäkringsbolaget ställer. Både vad gäller skyddsklass, som till exempel låsning. Men också vilka krav som ställs på ett larm, även kallat larmklass. Ni behöver även ta reda på vad som gäller vid utrymning och om det finns en upprättad utrymningsplan. Ta även reda på vem som är ansvarig för utrymningsbeslagningen – är det du eller fastighetsägaren?
2. Ta reda på hur många nycklar som är ute på vift. Har den förra eller kanske förrförra ägaren fortfarande nycklar till er nya lokal? Är det ett låssystem så kan låssmeden hjälpa till med att undersöka hur många nycklar som är gjorda. Kom ihåg: se alltid till att använda er av kopieringsskyddade nycklar. I dag finns det digitala låssystem som gör det enkelt att snabbt få koll på nycklar.
3. Hör alltid av er till en certifierad säkerhetsleverantör så fort ni skrivit på avtal om ny lokal. Det gör att säkerhetslösningen kan växa fram på rätt sätt, till rätt pris. Vi på Monitor kommer gärna ut för kostnadsfri rådgivning samt förslag på säkerhetslösningar.
Vill du veta mer om vilka smarta och smidiga säkerhetsmöjligheter som finns för just er verksamhet? vi är bara ett samtal bort.